STANDARDY OCHRONY MAŁOLETNICH W DOMU I W APARTMANENTACH U ZUZANNY

  1. DEFINICJE

Na potrzeby tego dokumentu zostało doprecyzowane znaczenie poniższych pojęć́:

  1. U Zuzanny:
    • dom U Zuzanny w miejscowości Góra jaki i
    • apartamenty U Zuzanny w Sopocie
  2. Dom – to dom U Zuzanny w miejscowości Góra.
  3. Apartament – to którykolwiek z apartamentów U Zuzanny w Sopocie.
  4. Właściciel – osoba zarządzająca danym obiektem turystycznym, odpowiedzialna za jego właściwe funkcjonowanie pod względem formalnym. To właściciel Domu U Zuzanny w miejscowości Góra – Zuzanna Moczydłowska i/lub właściciel apartamentów U Zuzanny w Sopocie – Małgorzata Lipińska – Moczydłowska.
  1. Domownik osoba bliska właścicielowi, która: ukończyła 16 lat i pozostaje z Właścielem we wspólnym gospodarstwie domowym lub zamieszkuje na terenie jego gospodarstwa albo w bliskim sąsiedztwie i nie jest związana z właścicielem stosunkiem pracy.
  1. Osoba Dokonującą Rezerwacji – jeden z gości, który dokonuje rezerwacji domu lub apartamentu w imieniu całej grupy lub osoba, która podpisuje umowę w imieniu całej grupy podczas meldunku.
  1. Dziecko – to każda osoba poniżej 18 roku życia.
  2. Obca osoba dorosła – to każda osoba powyżej 18 roku życia, która nie jest dla dziecka jego rodzicem lub opiekunem prawnym.
  3. Krzywdzenie dziecka – oznacza popełnienie na jego szkodę̨ przestępstwa
  1. Przestępstwo na szkodę dziecka – na szkodę dzieci mogą̨ być popełnione wszystkie przestępstwa, jakie mogą być popełnione przeciwko osobom dorosłym, a dodatkowo przestępstwa, które mogą być popełnione wyłącznie przeciwko dzieciom (np. Wykorzystywanie seksualne z art. 200 kodeku karnego). Z uwagi na specyfikę̨ obiektów turystycznych, w których łatwo można uzyskać́ możliwość́ odosobnienia, przestępstwami, do których najczęściej może dojść́ na ich terenie będą̨ przestępstwa przeciwko wolności seksualnej i obyczajności, w szczególności zgwałcenie (art. 197 kodeksu karnego), seksualne wykorzystanie niepoczytalności i bezradności (art. 198 kk), seksualne wykorzystanie zależności lub krytycznego położenia (art. 199 kk), seksualne wykorzystanie osoby poniżej 15 roku życia (art. 200 kk), grooming (uwiedzenie małoletniego za pomocą̨ środków porozumiewania się̨ na odległość́ – art. 200a kk).

Formy przemocy wobec dziecka:

  • Przemoc fizyczna wobec dziecka to przemoc, w wyniku której dziecko doznaje faktycznej fizycznej krzywdy lub jest nią potencjalnie zagrożone. Krzywda ta następuje w wyniku działania bądź zaniechania działania ze strony rodzica lub innej osoby odpowiedzialnej za dziecko, lub której dziecko ufa, bądź która ma nad nim władzę. Przemoc fizyczna wobec dziecka może być czynnością powtarzalną lub jednorazową.
  • Przemoc psychiczna wobec dziecka to wszelkie zachowania dorosłych, które wpływają źle na jego samoocenę, poczucie bezpieczeństwa i utrudniają jego prawidłowy rozwój, np. stosowanie: gróźb, szantażowanie, straszenie, poniżanie, wyzywanie, oczernianie, obwinianie, stawianie zbyt dużych wymagań nieadekwatnych do wieku dziecka.
  • Wykorzystywanie seksualne dziecka to każde zachowanie osoby, które prowadzi do jej seksualnego podniecenia i zaspokojenia kosztem dziecka, której ono nie jest w stanie w pełni zrozumieć i udzielić na nią świadomej zgody. Najczęściej przemoc seksualna wobec dzieci to: ekshibicjonizm, uwodzenie, świadome czynienie dziecka świadkiem aktów płciowych, zachęcanie do rozbierania się i do oglądania pornografii, dotykanie miejsc intymnych lub zachęcanie do dotykania sprawcy, gwałt.
  • Zaniedbywanie dziecka to chroniczne lub incydentalne niezaspokajanie jego podstawowych potrzeb fizycznych i psychicznych i/lub nierespektowanie jego podstawowych praw, powodujące zaburzenia jego zdrowia i/lub trudności w rozwoju. Do zaniedbywania dochodzi w relacji dziecka z osobą, która jest zobowiązana do opieki, wychowania, troski i ochrony dziecka.
  1. PREAMBUŁA

Mając na uwadze treść́ wytycznych Organizacji Narodów Zjednoczonych w zakresie biznesu i praw człowieka, uznając istotną rolę biznesu w zapewnieniu poszanowania praw dzieci, w szczególności prawa do ochrony ich godności i wolności od wszelkich form krzywdzenia, U Zuzanny przyjmuje niniejszy dokument jako wzór zasad i procedur w przypadku podejrzenia, że dziecku, które przebywa w domu lub apartamencie U Zuzanny dzieje się̨ krzywda. Niniejszy dokument przyjęty jest także w celu zapobiegania wszelkim zagrożeniom wobec dzieci.

ROZDZIAŁ 1 – WŁAŚCICIELE, DOMOWNICY I PRACOWNICY

  1. Właściciel obiektu turystycznego zobowiązuje siebie, domowników oraz pracowników, którzy przebywają na terenie obiektu do pozyskania wiedzy na temat okoliczności wskazujących, że dziecko przebywające w obiekcie może być krzywdzone oraz w zakresie sposobów szybkiego i odpowiedniego reagowania na takie sytuacje.
  2. Przez pozyskanie wiedzy należy rozumieć szeroko jako min. uczestnictwo w szkoleniach i wykładach, korzystanie ze szkoleń on-line i w formie e-learning, zapoznanie się z materiałami edukacyjnymi udostępnianymi bezpłatnie przez inne organizacje.
  3. Każdy domownik i pracownik, przed dopuszczeniem do obowiązków, jest zapoznawany ze Standardami Ochrony Dzieci, co zostaje przez niego potwierdzone złożeniem oświadczenia i zobowiązaniem do przestrzegania zasad i procedur zawartych w dokumencie.

Obowiązki wobec osób pracujących z dziećmi

  1. Osoby pracujące z dziećmi muszą wykazać w historii swojego zatrudnienia, że w przeszłości nie skrzywdziły żadnego dziecka.
  2. Każda osoba, która podejmuje pracę z dziećmi, w tym właściciel i domownicy obiektu, musi:
  • zostać zweryfikowana w Rejestrze Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym, dotyczy to również osób niepełnoletnich, czyli poniżej 18 roku życia. Sprawdzenie osoby w Rejestrze odbywa się poprzez wydruk wyników wyszukiwania osoby w Rejestrze z dostępem ograniczonym, który następnie wkładany jest do dokumentacji prowadzonej przez obiekt.
  • uzyskać informację z Krajowego Rejestru Karnego w zakresie przestępstw określonych w rozdziałach XIX i XXV Kodeksu karnego, w art. 189a i art. 207 Kodeksu karnego oraz w ustawie z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii (Dz. U. z 2023 r. poz. 172 oraz z 2022 r. poz. 2600), lub za odpowiadające tym przestępstwom czyny zabronione określone w przepisach prawa obcego.
  • Jeżeli osoba pracująca bezpośrednio z dziećmi posiada obywatelstwo inne niż polskie wówczas powinna przedłożyć również informację z rejestru karnego tego państwa, którego jest obywatelem, uzyskiwaną do celów działalności zawodowej lub wolontariackiej związanej z kontaktami z dziećmi, bądź informację z rejestru karnego, jeżeli prawo tego państwa nie przewiduje wydawania informacji dla w/w celów.
  • złożyć oświadczenie o państwie/ach zamieszkiwania w ciągu ostatnich 20 lat, innych niż Rzeczypospolita Polska i państwie obywatelstwa, złożone pod rygorem odpowiedzialności karnej. Jeżeli prawo państwa, z którego ma być przedłożona informacja o niekaralności nie przewiduje wydawania takiej informacji lub nie prowadzi rejestru karnego, wówczas osoba składa pod rygorem odpowiedzialności karnej oświadczenie o tym fakcie.
  1. W przypadku korzystania z usług podwykonawców lub udostępniania innym podmiotom terenu należącego do obiektu (inne firmy, organizacje, instytucje), które na terenie obiektu podejmują pracę na rzecz dzieci, właściciel powinien zobowiązać taki podmiot do złożenia oświadczenia. W oświadczeniu powinna zostać zawarta informacja o tym, że pracownicy tego podmiotu zostali zweryfikowani w odpowiednich rejestrach karnych i nie są karani za przestępstwa wobec dzieci. Dodatkowo osoba zarządzająca tym podmiotem oraz pracownicy tego podmiotu, wykonujący pracę na rzecz dzieci w obiekcie, powinni podpisać oświadczenie o zapoznaniu się ze Standardami Ochrony Dzieci. Oświadczenie powinno być przechowywane w dokumentacji obiektu przez jego właściciela.

 

Zasady bezpiecznych relacji dorosły – dziecko obowiązujące U Zuzanny.

  1. Do stosowania poniższych zasad zobowiązane są wszystkie osoby dorosłe, które mają kontakt z dziećmi na terenie obiektu.
  2. Naczelną zasadą wszystkich działań podejmowanych przez Właściciela, domowników i pracowników jest traktowanie dzieci znajdujących się na terenie obiektu z szacunkiem i uwzględnianiem ich godności i potrzeb.
  3. Niedopuszczalne jest stosowanie przez Właściciela i inne osoby dorosłe wobec dziecka przemocy w jakiejkolwiek formie.

 

ROZDZIAŁ 2 – PROCEDURY IDENTYFIKACJI DZIECKA PODCZAS ZAMELDOWANIA U ZUZANNY

 

  1. Jedną z form skutecznego zapobiegania krzywdzeniu dzieci jest ustalenie tożsamości dziecka przebywającego w obiekcie i jego relacji w stosunku do osoby dorosłej, z którą przebywa w obiekcie.
  2. Właściciel podejmuje wszelkie możliwe kroki zmierzające do przeprowadzenia identyfikacji dziecka i jego relacji z osobą dorosłą, która towarzyszy dziecku.
  3. Aby dokonać identyfikacji dziecka i jego relacji w stosunku do osoby, z którą przebywa w obiekcie, należy:
  4. poprosić o dokument tożsamości dziecka lub inny dokument potwierdzający, że osoba dorosła ma prawo do sprawowania opieki nad dzieckiem.
  5. W przypadku braku dokumentu tożsamości lub odmowy jego okazania należy poprosić o podanie danych dziecka (imię, nazwisko, adres, numer PESEL).
  6. W przypadku braku dokumentów wskazujących na pokrewieństwo dziecka z osobą dorosłą lub odmowy ich okazania należy zapytać o tę relację osobę dorosłą oraz dziecko.
  7. Jeżeli osoba dorosła nie jest rodzicem lub opiekunem prawnym dziecka, powinna zostać poproszona o okazanie dokumentu np. zgody podpisanej przez rodzica dziecka wraz ze wskazaniem danych dziecka, adresu jego zamieszkania, kontaktem telefonicznym do rodzica i numerem dokumentu tożsamości/numerem PESEL osoby, której rodzic powierzył opiekę nad dzieckiem. (Oświadczenia, takie jak wystawiają rodzice dzieciom wyjeżdżającym np. na wycieczkę szkolną)
  8. Jeśli osoba dorosła nie posiada żadnego z ww. dokumentów lub jeśli wgląd w dokumenty oraz rozmowa nie będą możliwe (z powodu zdalnego meldunku lub przyjazdu gości po godzinie meldunku), Osoba Dokonująca Rezerwacji, każdorazowo zobowiązana jest do złożenia oświadczenia w celu identyfikacji dziecka i jego relacji w stosunku do osoby, z którą przebywa w obiekcie na formularzu, którego wzór stanowi Załącznik nr 1.
  9. W przypadku odmowy ze strony osoby dorosłej okazania dokumentu dziecka i/lub wskazania relacji należy wyjaśnić, że procedura służy zapewnieniu bezpieczeństwa dzieciom korzystającym z obiektu i że zgodnie z przepisami ustawy z dnia 13 maja 2016 roku właściciel obiektu musi stosować się do przepisów z zakresu praw dziecka. Po wyjaśnieniu sprawy w sposób pozytywny należy podziękować za czas poświęcony na upewnienie się, że dziecko jest pod dobrą opieką.
  10. W przypadku, gdy rozmowa nie rozwieje wątpliwości dotyczących podejrzenia wobec dorosłego i jego intencji skrzywdzenia dziecka, a zwłaszcza gdy odmawia on okazania dokumentu tożsamości lub dziecko nie posiada takiego dokumentu, należy dyskretnie obserwować zachowanie dziecka i opiekuna.
  11. W przypadku, gdy rozmowa potwierdzi przekonanie o próbie lub o popełnieniu przestępstwa na szkodę dziecka, właściciel zawiadamia o tym fakcie policję. Dalej stosuje się procedurę jak w przypadku okoliczności wskazujących na skrzywdzenie dziecka.
  12. W przypadku, gdy świadkami nietypowych i/lub podejrzanych sytuacji są domownicy powinni oni niezwłocznie zawiadomić właściciela, który podejmie odpowiednie działania (patrz punkty 6 i 7 powyżej).
  13. W zależności od sytuacji i miejsca właściciel weryfikuje, na ile podejrzenie krzywdzenia dziecka jest zasadne. W tym celu dobiera odpowiednie środki prowadzące do wyjaśnienia sytuacji lub podejmuje decyzję o przeprowadzeniu interwencji i zawiadamia policję.

ROZDZIAŁ 3 – PROCEDURA W PRZYPADKU OKOLICZNOŚCI WSKAZUJĄCYCH NA KRZYWDZENIE DZIECKA PRZEZ OSOBĘ DOROSŁĄ

  1. Uzasadnione podejrzenie krzywdzenia dziecka występuje wtedy, gdy:
  2. dziecko ujawniło właścicielowi obiektu fakt krzywdzenia,
  3. właściciel zaobserwował krzywdzenie,
  4. dziecko ma na sobie ślady krzywdzenia (np. zadrapania, zasinienia), a zapytane odpowiada niespójnie i/lub chaotycznie lub/i popada w zakłopotanie bądź występują inne okoliczności mogące wskazywać na krzywdzenie np. znalezienie materiałów pornograficznych z udziałem dzieci w pokoju osoby dorosłej.
  5. Właściciel, który ma uzasadnione podejrzenie, że dziecko przebywające w obiekcie jest lub zostało skrzywdzone, powinien niezwłocznie zawiadomić policję, dzwoniąc pod numer 112 i opisując okoliczności zdarzenia.
  6. Należy dołożyć starań, aby utrudnić lub nawet uniemożliwić dziecku oraz osobie podejrzewanej o krzywdzenie dziecka oddalenia się z obiektu.
  7. W każdym przypadku należy zadbać o bezpieczeństwo dziecka. Dziecko, w miarę możliwości powinno przebywać pod opieką właściciela do czasu przyjazdu policji. O ile to możliwe, należy podjąć próbę wsparcia dziecka.
  8. W przypadku uzasadnionego podejrzenia, że doszło do popełnienia przestępstwa powiązanego z kontaktem dziecka z materiałem biologicznym sprawcy (sperma, ślina, naskórek), należy w miarę możliwości nie dopuścić, aby dziecko myło się oraz jadło/piło do czasu przyjazdu policji. Należy wyjaśnić dziecku, dlaczego zastosowano wobec niego takie ograniczenia.
  9. Po przejęciu dziecka przez policję właściciel powinien zabezpieczyć materiał z monitoringu (o ile jest dostępny na terenie obiektu) oraz inne istotne dowody (np. dokumenty) dotyczące zdarzenia i przekazać ich kopię listem poleconym lub osobiście prokuratorowi lub policji.
  10. Po interwencji właściciel opisuje zdarzenie w dokumencie przeznaczonym do tego celu.

ROZDZIAŁ 4 – PROCEDURA W PRZYPADKU PODEJRZENIA LUB STWIERDZENIA KRZYWDZENIA DZIECKA PRZEZ WŁAŚCICIELA/DOMOWNIKA LUB OBCĄ OSOBĘ DOROSŁĄ

  1. Jeżeli zagrożone jest życie lub zdrowie dziecka, osoba, która uzyskała wiadomość na ten temat, powinna niezwłocznie powiadomić policję, dzwoniąc na numer alarmowy 112, podając dane własne, dane dziecka (o ile to możliwe), miejsce pobytu dziecka oraz opis okoliczności sprawy oraz powiadomić właściciela obiektu, który powiadamia opiekunów/rodziców dziecka.
  2. W przypadku podejrzenia krzywdzenia dziecka przez właściciela lub domownika osoba, która powzięła tę informację powinna niezwłocznie poinformować o tym fakcie policję.
  3. W przypadku podejrzenia krzywdzenia dziecka przez inną osobę dorosłą, która przebywa na terenie obiektu (np. inny gość, lub pracownik innej firmy wykonujący zadania na terenie obiektu), osoba, która powzięła taką informacje powinna niezwłocznie poinformować właściciela, a pod jego nieobecność innego domownika.
  4. Jeżeli osoba, która dopuściła się krzywdzenia jest zatrudniona przez inną firmę wówczas należy zarekomendować zakaz jej wstępu na teren obiektu, a w razie potrzeby rozwiązać z firmą umowę.

ROZDZIAŁ 5 – PROCEDURA W PRZYPADKU STWIERDZENIA STOSOWANIA INNYCH FORM PRZEMOCY WOBEC DZIECKA PRZEZ RODZICA. OPIEKUNA PRAWNEGO/INNĄ OSOBĘ DOROSŁĄ

  1. W przypadku stwierdzenia krzywdzenia dziecka przez rodzica/opiekuna prawnego lub inną osobę dorosłą, z którą dziecko przebywa na terenie obiektu, każda osoba będąca świadkiem takiego krzywdzenia powinna na nie stanowczo zareagować.
  2. Jeżeli zagrożone jest życie lub zdrowie dziecka, osoba, która powzięła wiadomość na ten temat, powinna niezwłocznie powiadomić policję, dzwoniąc na numer alarmowy 112, podając dane własne, dane dziecka (o ile to możliwe), miejsce pobytu dziecka oraz opis okoliczności sprawy oraz powiadomić przełożonego/osobę decyzyjną. Osoba, która powzięła wiadomość o zdarzeniu informuje także właściciela obiektu, co najmniej w formie telefonicznej.
  3. Jeżeli domownik lub właściciel jest świadkiem przemocy fizycznej zastosowanej wobec dziecka (klapsy, szarpanie, krzyk, inne wymienione w definicji przemocy fizycznej) powinien starać się przerwać krzywdzenie i zareagować. Możliwe formy i sposoby reagowania na krzywdzące zachowania rodzica/ opiekuna/innej osoby dorosłej wobec dziecka znajdują się w.
  4. W sytuacji pozostawienia dziecka poniżej 7 roku życia bez opieki, właściciel, który powziął informacje o takim zdarzeniu, podejmuje decyzje o dalszym powstępowaniu, w kontekście zapisów Kodeksu Karnego i Kodeksu Wykroczeń[1]. W zależności od tego kontekstu przede wszystkim podejmuje próbę odnalezienia rodzica/opiekuna prawnego lub innej osoby dorosłej, z którą dziecko przebywa na terenie obiektu i wyjaśnia, że nie może on pozostawiać dziecka bez opieki. W sytuacji, kiedy odnalezienie rodzica/opiekuna prawnego lub innej osoby dorosłej, z którą dziecko przebywa w obiekcie nie jest możliwe, lub rodzic/opiekun prawny/inna osoba dorosła nie chce lub/i nie jest zdolna przejąć opieki nad dzieckiem, właściciel zawiadamia o tym fakcie policję. W każdym przypadku należy zadbać o bezpieczeństwo dziecka.

ROZDZIAŁ 6 – MONITORING I EWALUACJA STANDARDÓW

 

  1. Powyżej opisane zasady wchodzą w życie z dniem 15 sierpnia 2024 rok i podlegają̨ okresowej, tj. nie rzadziej niż̇ raz na dwa lata, ocenie w celu dostosowania ich do aktualnych potrzeb oraz zgodności z obowiązującymi przepisami. Wnioski z oceny będą̨ sporządzane w formie pisemnej i dołączane do niniejszej procedury jako załączniki.
  2. Właściciel umieszcza swoje dane kontaktowe w miejscu łatwo dostępnym dla gości hotelu, w tym również dzieci.
  3. Właściciel raz na dwa lata dokonuje monitoringu i ewaluacji Standardów Ochrony Dzieci.
  4. Monitoring i ewaluacja obejmują weryfikację dokumentu poprzez udokumentowanie odpowiedzi na przykładowe pytania:
  • czy procedury i zapisy Standardów Ochrony Dzieci są skuteczne,
  • czy w obiekcie doszło do skrzywdzenia dzieci, ile razy, w jaki sposób,
  • jak obiekt zareagował na podejrzenie lub stwierdzenie skrzywdzenia,
  • czy zastosowano odpowiednie procedury
  • czy są zapisy, które nie działają albo czy brakuje zapisów, które ułatwią reagowanie na krzywdzenie dzieci,
  • czy zmieniły się przepisy prawa w zakresie ochrony dzieci i dokument wymaga uaktualnienia
  1. Przeprowadzanie monitoringu należy odpowiednio udokumentować i opisać oraz zachować w dokumentacji obiektu.

 

ZAŁĄCZNIK NR 1 – OŚWIADCZENIE DOTYCZĄCE MAŁOLETNICH – do 18 roku życia

Imię i nazwisko Osoby Rezerwującej ……………………………………………………………….

Data zameldowania: …………………………………………………..

Na podstawie procedury ochrony małoletnich obowiązującej zgodnie z art. 22c ust. 3 pkt. 2 Ustawy z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich oświadczam, że nieletni objęci rezerwacją przebywają w domu U Zuzanny pod opieką swoich rodziców lub opiekunów prawnych lub jeśli tak nie jest, posiadam wszelkie zgody i dokumentu wymagane przepisami prawa na wyjazd z osobami małoletnimi, w tym w szczególności pisemnymi zgodami udzielonymi przez rodziców lub opiekunów prawnych małoletnich.

Poniżej podaję imiona i nazwiska małoletnich i ich rodziców lub opiekunów prawnych objętych niniejszą rezerwacją.

Podanie danych jest niezbędne do meldunku w Domu U Zuzanny. Konsekwencją niepodania danych może być konieczność dokonania przez personel Domu U Zuzanny identyfikacji dziecka i jego/jej relacji z osobą dorosłą, z którą przebywa w Domu U Zuzanny i/lub odmowa meldunku. W przypadku uniemożliwienia identyfikacji powyższych danych, personel Domu U Zuzanny jest uprawniony do zawiadomienia Policji. Powyższe działania mają na celu ochronę dzieci przed krzywdzeniem. Prosimy o uszanowanie obowiązujących zasad.

 

Imię i nazwisko dziecka (poniżej 18 roku życia) Imię i nazwisko osoby, która towarzyszy dziecku Rodzaj relacji, która łączy dziecko z towarzyszącą mu osobą

………………………………………….

Imię i nazwisko

Czytelny podpis

 

KLAUZULA INFORMACYJNA

  1. Administrator danych osobowych

Administratorem danych osobowych jest U Zuzanny- Zuzanna Moczydłowska adres: Góra 20A, 83-210 Zblewo, NIP: 5882307305 Kontakt w sprawie Ochrony Danych Kontakt w sprawach ochrony danych osobowych możliwy jest pod adresem e-mail: uzuzanny@gmail.com lub pod adresem korespondencyjnym: Zuzanna Moczydłowska, ul. Granitowa 6, 84-230 Rumia

  1. Cel oraz podstawa prawna przetwarzana Pana/Pani dane osobowe

Dane będą przetwarzane w celu:

  • realizacji procedury ochrony małoletnich przed krzywdzeniem, wprowadzonej na podstawie art. 22c ust. 3 pkt 2. Ustawy z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich (art. 6 ust. 1. lit c RODO)
  • realizacji uzasadnionego interesu Administratora, polegającego na wykazaniu spełniania zasad ochrony małoletnich, o których mowa powyżej (art. 6 ust. 1. lit f RODO). IV. Kategorie danych, które przetwarzamy następujące dane osobowe: Pana/Pani imię i nazwisko, imiona i nazwiska dzieci i ich rodziców lub opiekunów objętych rezerwacją, charakter relacji łączącej dzieci z towarzyszącymi im opiekunami.
  1. Informacja o wymogu/dobrowolności podania danych Podanie danych osobowych jest niezbędne do skorzystania z usług hotelowych. Konsekwencje niepodania danych wskazano powyżej.
  2. Okres przetwarzania danych Dane osobowe będą przez czas równy przetwarzaniu danych zawartych w umowie rezerwacyjnej.
  3. Odbiorcy danych Dane nie będą przekazywane podmiotom trzecim, z wyjątkiem organów uprawnionych do podejmowania interwencji związanych z ochroną małoletnich.

Prawa osób, których dane dotyczą

  1. Przysługuje Panu/Pani prawo dostępu do danych oraz prawo żądania ich sprostowania, (gdy są niezgodne ze stanem faktycznym), usunięcia, ograniczenia przetwarzania (w przypadkach przewidzianych obowiązującymi przepisami prawa). W zakresie, w jakim podstawą przetwarzania Pana/Pani danych osobowych jest prawnie uzasadniony interes Administratora, przysługuje Pani/Panu prawo wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych osobowych. W zakresie, w jakim podstawą przetwarzania Pani/Pana danych osobowych jest zgoda, ma Pan/Pani prawo wycofania zgody. Wycofanie zgody nie ma wpływu na zgodność z prawem przetwarzania do czasu wycofania zgody. Przysługuje Pani/Panu również prawo do przenoszenia danych osobowych, tj. do otrzymania od Administratora, w ustrukturyzowanym, powszechnie używanym formacie nadającym się do odczytu maszynowego. Uprawnienie do przenoszenia danych nie dotyczy danych, które stanowią tajemnicę przedsiębiorstwa, nie może niekorzystnie wpływać na prawa i wolności innych osób, w tym tajemnic handlowych lub własności intelektualnej i będzie ono realizowane w zakresie technicznie możliwym. Pierwsza kopia danych jest bezpłatna. Ponadto przysługuje Panu/Pani prawo do otrzymania kopii zabezpieczeń, o których mowa w pkt XII. W celu realizacji wskazanych powyżej praw, należy skontaktować się z Administratorem pod adresem korespondencyjnym wskazanym w pkt I. lub pod adresem e-mail wskazanym w pkt II.
  2. Prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego Przysługuje Pani/Panu również prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego, którym jest Prezes Urzędu Ochrony danych Osobowych (00-193 Warszawa, ul. Stawki 2, e-mail: kancelaria@uodo.gov.pl)
  3. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji Podane przez Państwa dane nie będą wykorzystywane w procesach zautomatyzowanego podejmowania decyzji (w tym profilowania).
  4. Przekazywanie danych do państw trzecich lub organizacji międzynarodowych Dane nie będą przekazywane poza EOG

………………………………………….

Imię i nazwisko

Czytelny podpis